انواع پمپ آتش نشانی

تعریف پمپ آتش نشانی

پمپ های آتش نشانی  fire pumps

پمپ های آتش‌نشانی انواع و اندازه های مختلفی دارند که بر اساس منطقه و شرایط محیطی و وضعیت آب درآن ناحیه انتخاب میگردند. برای تغذیه آب عمومی و فعال کردن اسپرینکلرها ، یک پمپ آتش نشانی نصب میشود. پمپهای آتش نشانی به یک مخزن آب اختصاصی مثل ( مخزن ذخیره ،رودخانه،ویا…) متصل خواهند شد تا فشار آب مورد نیاز برای مصارف آتش نشانی را تآمین کنند.

پمپ های آتش‌نشانی تقویت فشار ، معمولآ الکتریکی هستند درحالیکه استفاده از پمپهای دیزل برای مخازن آب اختصاصی رایج تر

است.  محدوده ظرفیت پمپ های آتش نشانی از 25 psi  تا 5000  psi  و بیشتر تغییر میکند.

درطراحی پمپهای آتش‌نشانی همیشه از دوپمپ که یکی از پمپها همیشه آماده به کاراست و دومین پمپ بصورت آماده باش بصورت کمکی درطراحی مدنظرگرفته میشود واگر فشارآب بیشتری مورد نیازباشد پمپ دوم بصورت اتوماتیک بکارمی افتد و توان خروجی آب برای پرتاب بیشتر در هنگام حریق را به استفاده کننده میدهد. درطراحی پمپ ها یک پمپ کوچک تر از پمپ های اصلی وجود دارد ، که به آن پمپهای جاکی (jockey pump)   گفته میشود. پمپهای جاکی برای ثابت نگه داشتن فشار در تمام زمان ها در سیستم آتش‌‌‌نشانی استفاده میشوند ، جاکی پمپ باید فشار خروجی کافی داشته باشد تا فشار مورد نظر سیستم محافظتی آتش‌نشانی را تامین کند و یکی دیگر از کارهای جاکی پمپ اینست که از ایجاد ضربه قوچ وقتی که پمپ اصلی وارد مدار میشود جلوگیری میکند.

اندازه مناسب یک پمپ آتش نشانی چقدراست؟

پاسخ های فراوانی برای این پرسش وجود دارد ولی بیشتر طراحان و متخصصان در این زمینه معتقدند که یک پمپ آتش نشانی باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند آب کافی هم از نظرجریان و فشار خروجی برای بیشترین جریان مورد انتظاراز هر اسپرینکلر منفرد یا یک سیستم سیلابی ، همچنین یک مقدار اضافه برای شلنگ آتش‌نشانی برای نیازهای اطفاء حریق تآمین گردد.

پمپ های لجن کش و کاربرد آن
بیشتر بخوانید

 انواع پمپ های آتش نشانی:

1 ) پمپ های عمودی خطی  pump vertical in line

2) پمپ های عمودی توربینی vertical turbine pump

3) پمپ های سانتریفیوژ تک طبقه افقی  sution horizontal End centrifugal pump

4) پمپ های اسپیلت کیس یا همان پمپ های دومکشه Horizontal split-case or duble suction centerfugal pump

تمایه پمپ های آتش‌نشانی مورد تآیید استاندارد NFPA 20   هستند.

2 پاسخ